Skip links

Kræftens Bekæmpelses distriktschef: “Det er et privilegium at få lov at være en del af det her og at arbejde sammen med så mange frivillige og dedikerede medarbejdere”

Bitten fra Frivilligjob.dk har været på besøg i Kræftens Bekæmpelses Genbrug i Århus på Åbogade 36: Her blev hun budt på kaffe, store smil og inspirerende samtaler om organisationsarbejde, frivillighed, gode arbejdsforhold og om, hvordan gode kollegaer løfter i fælles flok.  
Læs Bittens reportage og se billederne fra besøget nedenfor.

(På billedet ses Kræftens Bekæmpelses distriktschef, Kenneth, og Bitten fra Frivilligjob.dk. Der blev selvfølgelig også taget et selfie af Kenneth og Bitten)

Efter et par mails med Kenneth fra Kræftens Bekæmpelse aftalte vi, at jeg kunne komme på besøg kl. 9, og dermed en time inden butikken officielt åbnende. Så op på ladcyklen og afsted til Kræftens Bekæmpelse Genbrug en tidlig solskinsmorgen.  
 
Her blev jeg budt velkommen af en smilende Kenneth, som gav mig en rundvisning i den 900 m2 store genbrugsbutik. Under rundvisningen fortalte han om, hvordan man havde indrettet den gamle, charmerende bygning. Allerede nu kunne jeg se, at jeg skulle på jagt efter gode fund i den velassorterede butik. Men først en kop kaffe og en samtale om Kenneths arbejde som distriktschef og om Kræftens Bekæmpelses genbrugsarbejde, frivillighed i det hele taget, gode arbejdsforhold og om, hvordan gode kollegaer løfter i fælles flok.

Den vigtigste rolle som distriktschef er at skabe gode arbejdsforhold 
… Og netop det pointerer Kenneth af flere omgange. Og det er man slet ikke i tvivl om, for Kenneth bliver mødt med en masse smil og “godmorgen’er” af de frivillige som stille og roligt drysser ind til en arbejdsdag på Åbogade.  
Mens de frivillige går i gang med at klargøre butikken, så at den kan åbne kl. 10, spørger jeg Kenneth, om han vil fortælle lidt om sin rolle som distriktschef. Det vil han heldigvis gerne, og han fortæller bl.a. følgende:

“Jeg har det overordnede ansvar for butikken her i Århus og de tre andre butikker [Aalborg, Randers og Herning]. Men egentlig er det lidt svær at afgrænse min rolle: For jeg har rigtig mange roller i butikken ift. både praktiske gøremål og en masse administrative ting – Det går lige fra økonomi til regnskab og videre til markedsføring og vagtplaner. Men ellers er min vigtigste rolle i virkeligheden at sørge for, at de frivillige har nogle gode arbejdsbetingelser og nogle gode arbejdsforhold. Altså at skabe gode rammer for alle vores frivillige og herunder at sikre den rette bemanding på holdet.”

Kræftens Bekæmpelses genbrug er en kvalitetsgenbrug 
Ud fra snakken med Kenneth fornemmer man virkelig, hvor bred en rolle han har, men han fortæller også om, hvordan man i samlet flok hjælper til at genbrugen fungerer optimalt, og Kenneth fortæller bl.a.:

“Det også mit ansvar, at alle butikker i distriktet lever op til vores standarder og til de kvalitetskrav, som Kræftens Bekæmpelse har for sine butikker – og det hjælper vi hinanden med i butikken. Det skal være kvalitetsgenbrug, og tingene skal være rene, pæne og ordentlige. Det er en vigtig del af det hele og herunder også, at vi har nogle indbydende butikker.”

(Her sorteres der både sko, ting, ting til hjemmet og andre genstande. Her arbejder der typisk flere medarbejder sammen, så man kan få en god snak over sorteringsarbejdet. Der kommer rigtig, rigtig mange ting ind, og lageret er lige så stort som selve butikken. Det betyder også, at der altid er sorteringsarbejde at gå i gang med fortæller Kenneth).

(Inden tøjet kommer ind i butikken, sørger de frivillige for, at det bliver vasket, så det er pænt og præsentabelt. Ligeledes bliver både nipsgenstande og andre ting vasket og støvet af inden de bliver sat ind i butikken).

En normal dag starter med morgenkaffe  
Mens vi sidder og taler i Åbogade 36’s køkken, begynder de første frivillige som nævnt stille og roligt at ankomme. Derfor bliver jeg nysgerrig på, hvordan en normal dag foregår som frivillig her på Åbogade 36. Til mit spørgsmål om en normal arbejdsdag fortæller Kenneth således: 

“Typisk begynder der at være aktivitet allerede fra kl. 9 (butikken åbner kl. 10). Her får vores frivillige typisk en kop kaffe og nogle får et rundstykke, og så sludrer man lidt om stort og småt, inden man starter med dagens opgaver. Hvis en af vores frivillige ønsker at møde ind senere, plejer man at skrive til hinanden med beskeden om, hvornår man forventer at møde ind. De frivillige er rigtigt gode til at give hinanden besked om ændringer eller lignende, fordi der faktisk er en oprigtig bekymring for hinanden kollegaerne imellem.”

Jeg spørger herefter, om de frivillige har et bestemt arbejdsområde, som man går i gang med – og det har de på Åbogade. Kenneth fortæller: 

“Man bliver egentlig tilknyttet en afdeling, og det er delt op i to: Enten er det en lagerfunktion, hvor man sørger for sortering og prissætning af varer, mens den anden udgør en kassefunktionen. Her sørger de frivillige for at ekspedere kunder, ligesom de sørger for at tingene står ordentligt og hjælper med at besvare kundernes spørgsmål og i det hele taget guider, i det omfang man kan. Selvom de frivillige har en utrolig stor viden, kan man ikke forvente at være ekspert på alt, fordi vores sortiment er så stort.”

Forventningsafstemning fra begge parter 
Da jeg spørger Kenneth, hvordan man forventningsafstemmer vagter, arbejdsopgaver mv. med de frivillige, fortæller han, at det virkelig er vigtigt at have en god samtale om, hvordan man bedst muligt kan få potentialet ud af den frivillige, som gerne vil stille sin hjælp til rådighed i butikken:

Når vi har samtaler med de nye frivillige, så tager vi altid en god snak, hvor vi fortæller dem lidt om, hvad det er for et sted. Nogle er kunder her og kender dermed butikken, mens andre gerne vil støtte formålet med Kræftens Bekæmpelse, hvor dét at være frivillig i vores butik er en god måde at bidrage på. Herefter spørger vi selvfølgelig den frivillige om, hvad vedkommende har af forventninger til os, og hvad vedkommende gerne vil bidrage med? Og så tager vi en snak om det, og vi fortæller naturligvis også om, hvad vi har behov for. Til slut i samtalen forsøger vi jo at finde nogle gode løsninger og præsenterer vi dem selvfølgelig for nogle muligheder. Men det er vigtigt for os at finde noget, som den frivillige har lyst til at hjælpe med, altså at man laver noget, som man har interesse for, og noget som man godt kan lide.”

På Åbogade kører man med konceptet “Learning by doing” (eng. lære ved at gøre) 
Kenneth fortæller, at det at have en flair eller en kompetence inden for noget altid er en fordel – men det er slet ikke et krav. Lysten er det, som skal drive værket, og man bliver altid tilknyttet en frivillig kollega med erfaring, som kan lære en op – ligesom i enhver anden butik. Desuden prioriterer vi altid, at man kan stå sammen med nogle, så man kan snakke lidt sammen og hygge sig. Så der er ingen forventninger i forhold til kompetencer inden for et bestemt område, for her kører vi efter princippet “learning by doing”. 

“Vi har brug for det, du kan!” 
Som Kenneth og jeg snakker om, er der ingen tvivl om, at specielt 2022 bød på store udfordringer ift. frivillighed, og det kan stadig kan mærkes. Bl.a. viste Frivilligjobs rapport fra 2022 (der er link nederst på siden her), at krigen i Ukraine og den medfølgende inflation har sat sine spor. Desværre nævner flere organisationsbrugere også, at de har oplevet udsving i antallet af ansøgninger.  
Kenneth anerkender også, at butikken på Åbogade 36 sagtens kunne bruge flere frivillige. Og som Kenneth siger, er der altid plads til nye kollegaer i både butikken og på lageret. 

(Typisk er de frivillige i butikken medarbejdere, som er gået på pension eller på efterløn. Men butikken på Åbogade oplever også, at flere unge kommer til – og det har butikken rigtig gode erfaringer med. Butikken oplever dog, at de unge kun er frivillige for en relativt kort periode – hvilket Kenneth pointerer er mere end okay. Derfor har Kræftens Bekæmpelse også fokus på, at blot et par timer om ugen også er en stor hjælp. Fx har Åbogade et billede af Isabella uden uden for butikken med citatet: “Vi har brug for det, du kan!” Netop Historien om Isabellas frivillige arbejde kan du læse mere om via linket nederst på siden her).

Det er svært at finde ord for det arbejde, de frivillige laver”
Inden jeg skal ud at ose i den flotte butik, spørger jeg, om Kenneth har en sidste bemærkning. Og det har han, for han har en oprigtig respekt for den arbejdsmorale og flid, som de frivillige ligger både her i butikken på Åbogade og rundt om i hele landet:  

“Jeg har virkelig en stor ros til de frivillige. Det er lidt svært at finde ord for de frivillige. Nogle af de frivillige har været ved Kræftens Bekæmpelses genbrug siden den aller første butik åbnede for 30 år siden! At vi har nogle, som har været med så mange år, er jo fantastisk, og det vidner også om, at det er et godt sted at være, og derfor det også er så vigtigt for os at prioritere og sørge for, at man har det godt og har nogle gode forhold. For en ting er det større formål, men det er også vigtigt, at man glæder sig til at komme på arbejde. Og det gør man, når man har nogle gode kollegaer, og nogle gode forhold. Derfor arbejder vi hele tiden på at forbedre og sørge for, at vi er mangfoldige mv., men at det sociale alligevel fungerer. Vi vil være et sted, hvor vi alle har respekt for hinanden, og hvor der skal være plads til at arbejde forskelligt – man bidrager med det, man kan.

(Her ses Kenneth ved butikkens indgang).

Frivilligjob.dk siger tusinde tak for at Kenneth ville tage sig tiden til at vise Bitten rundt i butikken og tage en snak om stort og småt, der kredser sig om frivillighed. MEN Bittens besøg sluttede dog ikke her: For hun fik nemlig også lov til tale med en af de frivillige på Åbogade 36, som der snart kommer en rigtig fin artikel ud af. Læs med lige om snart! 
 
Hvis du kunne tænke dig at arbejde som frivillig i en af Kræftens Bekæmpelses genbrugsbutikker i Kenneths distrikt (Aalborg, Randers, Aarhus og Herning), søger de pt. nedenstående:  
 
Kræftens Bekæmpelse Genbrug i Aalborg søger frivillige medarbejdere 
Link: https://frivilligjob.dk/job/61876/kraeftens-bekaempelse-genbrug-i-aalborg-soger-frivillige-medarbejdere  
 
Kræftens Bekæmpelse Genbrug i Randers søger frivillige medarbejdere 
Link: https://frivilligjob.dk/job/61875/kraeftens-bekaempelse-genbrug-i-randers-soger-frivillige-medarbejdere  
 
Kræftens Bekæmpelse Genbrug i Aarhus søger frivillige medarbejdere 
Link: https://frivilligjob.dk/job/61874/kraeftens-bekaempelse-genbrug-i-aarhus-soger-frivillige-medarbejdere  

Kræftens Bekæmpelse Genbrug i Herning, søger frivillige medarbejdere 
Link: https://frivilligjob.dk/job/43339/kraeftens-bekaempelse-genbrug-i-herning-soger-frivillige-medarbejdere  
 
Link til artiklen om Isabella, som er frivillig ved Kræftens Bekæmpelses genbrug: https://www.cancer.dk/nyheder/25-aarige-isabella-det-er-sygt-hyggeligt-at-vaere-her/  
 
Link til Frivilligjobs rapport for 2022: 
​​https://frivilligjob.dk/downloads/Tal%20og%20erfaringer%202022%20-%20til%20download.pdf